NephroCare koristi cookie da bi unapredio funkcionalnosti i poboljšao preglednost ove web stranice. Da nastavite sa pregledanjem web stranice, izaberite pristanak na upotrebu cookia. Detalje možete pronaći u privacy policy.

"Ljetni period, a živjeti je jednostavno ..." sa odgovarajućim nivoom fosfata

Dolaskom toplog godišnjeg doba nastojimo promijeniti prehrambene navike. Uživajte u ljetnim užicima dok održavate svoje zdravlje. Sljedeće stranice sadrže savjete o preporučljivom izboru hrane za optimalni nivo fosfora u ljetnim mjesecima.

Fosfat je važan za naše tijelo. Naši zubi, kosti i mišićna aktivnost imaju koristi od uravnoteženog unosa fosfata. S druge strane, nije dobro za vaše zdravlje kada su nivoi previsoki. Stoga je dobra ideja aktivno upravljati njime - i uživati u mogućnostima šarene ljetne hrane.

Unos fosfata može početi vašim izborom pića. Izbjegavajte, na primjer, gazirana ili negazirana pića sa različitim ukusima. Sadrže nekoliko aditiva na bazi fosfata, kao što su pića na bazi kole, instant kafa i mlijeko u prahu. Umjesto toga, prirodne napitke od jabuke, brusnice, borovnice, grejpfruta su veoma preporučljivi - naravno, u količinama koje ukazuje nefrolog. Čajevi tradicionalnih biljaka poput kamilice, lipe, brusnice, mente su takođe mnogo zdravija alternativa. Mogu se lagano zasladiti medom, a potom hladni konzumirati.

Bar sa salatama je otvoren

Hitovi svakog ljeta su salate, koje se služe, na primjer, sa malom količinom mesa. Salate se najbolje pripremaju od lokalnih i sezonskih namirnica, kao što su paradajz (ipak budite oprezni zbog visokog sadržaja kalijuma), zeleno povrće, luk, rotkvice, krastavac, bijeli luk, kopar, od kojih možete uzeti i do 150 grama dnevno. Dodatno posluživanje još 200 grama povrća može se uzeti svakodnevno, ali ih treba čuvati u vodi, zatim kuhati, kako bi se smanjio unos kalija. Meso se dobro slaže sa salatom. Pobrinite se da odaberete meso visokog kvaliteta. Svježe meso je uvijek poželjnije od bilo koje vrste prerađenog mesa. Gotova hrana sadrži visoke nivoe fosfata zbog aditiva - posebno onih sa „E brojevima“.

Imajte na umu:

Više od 80% fosfora u aditivima za hranu se apsorbuje, a može dostići čak i do 100%. Organski fosfor biljnog porijekla se apsorbuje manje od organskog  fosfora životinjskog porijekla. Obrađena hrana je obično bogata fosforom i kalijem koji se vrlo dobro apsorbuju.

Zbog toga vam savjetujemo da izaberete svježe meso od izvora koje poznajete i da ga kuhate kod kuće. Nemojte ga pržiti jer se na taj način ne smanjuje sadržaj fosfora i kalijuma. Od svih metoda pripreme, ispiranje hrane u vodi najmanje dva sata prije ključanja je jedina metoda koja zapravo može smanjiti nivo fosfora, kao i sadržaj natrija, kalija i kalcija, kako iz biljnih tako i životinjskih namirnica.

Obratite pažnju na upotrebu sira

Meso se ne smije miješati sa sirom u istom obroku. Ova kombinacija će povećati unos fosfora na nivo koji čak ni fosfatna veziva ne mogu ukloniti. Primjena kelatora je od suštinskog značaja ako je to propisao vaš nefrolog. Njihova svrha je vezati fosfor u hranu i spriječiti njegovo apsorpciju u krv. Dakle, da bi bili djelotvorni, kelatore treba unositi tokom glavnih obroka. Ako ste konzumirali neko meso ili sir tokom jednog od glavnih jela, pokušajte da pojedete nešto sa manje fosfora za sljedeći obrok, kako ne biste prešli dozvoljeni dnevni unos.

Sir je grupa hrane sa najvećim sadržajem fosfora. Sirevi mekše konzistencije (kreme, sirne paste, neke vrste ovčijeg sira) sadrže soli na bazi fosfora, koje su štetne za svakoga, a još više za vas. Generalno, sirevi sadrže i so, zbog čega ih treba pažljivo birati i pustiti ih da se natope u vodi zbog desalinizacije prije konzumacije. Preporučujemo da odaberete sireve sa manje fosfora, da ih ne jedete na dnevnoj bazi ili samo u malim količinama od 50-75 grama.

Drugi izvor proteina u salatama su jaja, posebno bjelance. Sadrži proteine visoke biološke vrijednosti, ali sa niskim nivoom fosfora - za razliku od žumanjaka.

Osvježite se

Zamisao o ljetnoj hrani gotovo je nemoguća bez razmišljanja o voću. Evo nekoliko zdravih savjeta:

  • Sastavite svoj dnevni unos od 150 grama svježeg voća od jabuka, krušaka, borovnica, brusnice, jagoda, ananasa, malina, trešanja, lubenice.
  • Obratite posebnu pažnju na plodove koji su bogati kalijumom, kao što su banane, kajsije, dinje, šljive, grožđe.
  • Ako imate želju za više, možete pojesti ekstra 100 do 150 grama povremeno, ali samo kao kompot i bez soka.

Ljetna hrana nas navodi na razmišljanje o sladoledu. Zaleđena poslastica je najbolja za vas kada je napravljena uz tradicionalne recepte ili pripremljena kod kuće. Takav sladoled je napravljen od prirodnih sastojaka koji su zdraviji i lako se pripremaju.

Jedna preporuka ostaje nepromijenjena tokom ljeta. Ograničite ishranu jer je teško pratiti kvalitet upotrijebljenih sastojaka. Određeni sastojci mogu loše uticati na unos fosfora.

Naša primarna briga je da vam pružimo najbolju moguću pomoć sa najboljim preporukama, informacijama i sugestijama koje su korisne za vaš svakodnevni život.

Piramida hrane za HOB i pacijente za dijalizu

1. Zeleno: Voće, povrće, bjelance, maslinovo ulje i hrana bez proteina su niskog nivoa fosfora.

2. Svijetlozelena: hrana kao što su žitarice, riža, tjestenina, bijeli hleb i mahunarke sadrže fitat, manje upijajući oblik fosfora.

3. Žuta: Ovde se nalaze mlijeko i jogurt. Jagnjetina, zečetina i šunka su vaše meso izbora. Kao ribu, izaberite pastrmku, tunu, bakalar, oslić ili ribu list. Bez upotrebe uzgojene ribe, često se hrani fosforom.

4. Narandžasta: ćurka, iznutrice, škampi, lignje, losos i meki sirevi su bogati fosforom i proteinima.

5. Narandžasto-crvena: Orašasti plodovi, žumanjak i tvrdi sirevi sadrže vrlo veliku količinu fosfora.

6. Crvena: Smanjite prerađenu hranu i napitke kao što su kola, prerađeno meso, topljeni sir. Puni su aditiva koji sadrže fosfor.

NAŠ SAVJET: Pogledajte našu biblioteku recepta i sugestije za dobre navike u ishrani na našoj veb stranici.

Reference:

1. C1. Phosphate control in dialysis – Adamasco Cupisti1, Maurizio Gallieni2, Maria Antonietta Rizzo2, Stefania Caria3, Mario Meola4, Piergiorgio Bolasco3, International Journal of Nephrology and Renovascular Disease 2013:6 193–205.

2.  The Diet and Haemodialysis Dyad: Three Eras, Four Open Questions and Four Paradoxes. A Narrative Review, Towards a Personalized Patient-Centered Approach – Giorgina Barbara Piccoli 1,2,*, Maria Rita Moio 2, Antioco Fois 3, Andreea Sofronie 2, Lurlinys Gendrot 2, Gianfranca Cabiddu 3 , Claudia D’Alessandro 4 and Adamasco Cupisti 4, Nutrients 2017, 9, 372; doi:10.3390/nu9040372.

3. Phosphate Additives in Food – a Health Risk, Eberhard Ritz, Prof. Dr. med.,*,1 Kai Hahn, Dr. med.,2 Markus Ketteler, Prof. Dr. med.,3 Martin K Kuhlmann, Prof. Dr. med.,4 and Johannes Mann, Prof. Dr. med.5, Dtsch Arztebl Int. 2012 Jan; 109(4): 4955.Published online 2012 Jan 27. doi: 10.3238/ arztebl.2012.0049.

4. The “phosphorus pyramid”: a visual tool for dietary phosphate management in dialysis and CKD patients: D’Alessandro, C., Piccoli, G. B., & Cupisti, A. (2015); vol. 16: 9.